לא אחת יש צורך לשאוב דלק או לשאוב סולר. שאיבת דלק וגם שאיבת סולר מתבצעים על ידי בעל מקצוע מיומן שיש לו את הידע והיכולת להוציא את הנוזל מהמיכל והשארתו נקי לשימוש מחדש. יש לא מעט סיבות לשאיבת דלק או סולר. הנפוצה שבהן היא שאיבת דלק מרכב שבו בוצע תדלוק שגוי. לעיתים מבלי לשים לב בין אם זה המתדלק או אנחנו בעצינו אנו ממלאים סולר במקום דלק או דלק במקום סולר. תדלוק שגוי מחייב שאיבת דלק מכיוון שהרכב יתחיל לקרטע, לגמגם ולנסוע בצורה לא תקינה עד אשר הוא יעצר. יחד עם זאת שואבים דלק גם מצוברי דלק וסולר לצורכי תחזוקה, טיפול ואף שינוי ייעוד. כך למשל נפט להסקה או סולר להסקה הנשמרים בתוך צובר ייעודי צריכים להיות מרוקנים אחת לתקופה על מנת לנקות את השאריות הנצברות בתחתית ואת הבוצה המינרלית שמצטברת עם הזמן. יש עת לניקוי ויש שיטות שונות לשאיבה ואפילו חלק מהדברים מעוגנים בחוק, על כך ועוד בהמשך.
מתי מבצעים שאיבת דלק | שאיבת סולר?
סולר או נפט נשמר במיכלים או צוברים ייעודיים. אנו יכולים למצא אותם בבתי מגורים פרטיים שבהם מאוחסן נפט להסקה או סולר לחימום, בבנייני מגורים בחדר גנרטור חירום, בתי חולים ואפילו באתרי בנייה. לעיתים יש צורך לבצע שאיבת דלק. צוברי דלק / סולר מקלים ללא ספק על העבודה ומקצרים זמנים. בזכות הימצאות צובר אנחנו יכולים לבקר את כמות הדלק הנצרכת ובכך לייעל ולחסוך כספים. על מנת שנוכל להשתמש ללא תקלות בסולר יש לבצע תחזוקה שוטפת. חלק מפעולות התחזוקה כוללות ניקוי המיכל משאריות, משקעים ובוצה מינרלית המצטברת עם הזמן. בנוסף מכיוון שמיכלי סולר / נפט עשויים ממתכת יש לבדוק שאין להם דליפות או בלאי כגון חלודה. כאשר יש צורך לבצע בדיקה למיכל או אם אתם רוצים להחליף את התכולה שלו תצטרכו לבצע שאיבת דלק. שאיבת דלק מתבצעת בשתי דרכים עיקריות, הדרך המסורתית המכנית והדרך החדישה יותר שנקראת גם השיטה הממודרת או הסגורה. שעליהם נפרט בהמשך.
שיטות לביצוע שאיבת דלק
כאמור יש 2 דרכים עיקריות לשאיבת דלק הראשונה והמסרותית יותר היא שאיבת דלק מכאנית והשניה היא על ידי מניעת פליטת מזהמים לאוויר בעזרת ניוי ושאיבה במערכת סגורה. ההבדל בין 2 השיטות בא לידי ביטי באופן הפעולה וכמובן בעלויות. השיטה המכנית היא הנפוצה ביותר מכיוון שאין כיום הנחייה מפורשת או חוק מחייב.
שאיבת דלק מכנית - שיטה זו היא הנפוצה והיחסית זולה יותר מכל דרך אחרת. שאיבת הדלת מתבצעת על ידי משאבת דלק, יש חסרונות רבים ששיטה זו כאשר הבולט שבהם הוא פליטת הגזים הרעילים כבר מיד עם פתיחת המיכל, במקרים מסוימים הניקוי מחייב הכנסת עובדים אל תוך המיכל דבר שהוא בעצמו בעייתי ומסוכן. תהליך הניקוי כולל הוצאת הבוצה שנאגרה בתחתית המיכל, הבוצה מייצרת גזים רעילים ומסוכנים לבריאות לכן בעלי המקצוע חייבים להיות מקצועיים ובעלי ניסיון.
שאיבת דלק במערכת סגורה - שיטה זו נפוצה פחות אך נחשבת לבטוחה ביותר הן מבחינת העובדים והן מבחינת זיהום סביבתי אך מצד שני נחשבת ליקרה יותר. בשיטה זו הניקוי מתבצע במערכת סגורה ללא פתיחת המיכל. על ידי החדרת חומרי ניקוי ונוזלים לפירוק והסעת הבוצה יוצרים סירקולציה המסננת ומוציאה את השאריות ללא חשיפתם לאוויר.